Okmány kísért küldemény kezelése - ELEKTRONIKUS ENGEDÉLYEZTETÉS

frissítve 2015.04.30.

1. EXPORT VÁMKEZELÉST A FELADÓ VÉGZI
1.1. Okmány kísért export küldemény beszállítása, mérlegelése és okmányolása
1.1.1. A Speditőr vagy a Feladó beszállítja az export küldeményt a Feladó raktárából a Speditőr raktárába és lemérlegeli.
1.1.2. A Speditőr a Feladótól megkapja a levámkezelt export küldemény adatait (árumegnevezés, darabszám, súly, dimenziók, MRN szám, címzett stb.).
1.1.3. Összehasonlítja a kapott darabszám és súly adatokat a raktárába belokált átvett darabszámmal és mért súllyal.
1.1.3.1. Ha nincs eltérés, abban az esetben a kapott információk alapján tovább tud dolgozni a Speditőr.

1.1.3.2. Ha súlyeltéréses a küldemény abban az esetben nyilatkoztatja a Feladót, hogy a súlyeltérést mi okozza (csomagolás, árutöbblet, áruhiány stb.). Kizárólag árutöbblet esetén a Feladónak az árutöbbletről kell elkészítenie az export vámkezelést, melyre kapott MRN számot továbbítja a Speditőrnek.

1.2. Okmány kísért export  küldemény engedélyeztetése elektronikusan
1.2.1. A Speditőr a küldemény tényleges adatai alapján véglegesíti a FŐFUVARLEVÉL és HÁZIFUVARLEVELEK (ha van) adatait és kinyomtatja azokat, melyeken minden esetben fel kell tüntetnie az adott export küldeményhez tartozó összes export vámkezelés MRN számát.
1.2.2. Az export vámkezelés kiegészítése kizárólag akkor szükséges, ha a küldemény súlytöbbletét árutöbblet okozza. Minden más esetben csak meg kell adnia a Speditőrnek a súlyeltérés okát engedélyeztetéskor.
1.2.3. A véglegesített okmányadatokkal a Speditőr lekéri elektronikusan az export küldemény feladására az engedélyt (ECR) az Igazgatóságtól. A Speditőrnek az engedélykérésben mindig szerepeltetnie kell az export küldemény összes MRN számát, vagy MRN szám nélküli export küldemények (pl: NATO, ATA Carnet stb.) esetében a speciális MRN számot (pl: DIPLO, HOLTTEST, NATO stb.), illetve a HATÓSÁGI ENGEDÉLLYEL/IGAZOLÁSSAL/OKMÁNNYAL rendelkező küldemények esetében a HATÓSÁGI ENGEDÉLY/IGAZOLÁS/OKMÁNY sorszámát. Az engedélykéréskor, ha a főfuvarlevél súlya eltér a KKO vagy ATA CARNET okmányon szereplő súlytól, a Speditőrnek meg kell adni az engedélykérésben a CDPS súlyt és a súlyeltérés okát is. Ha több export vámkezelés is tartozik az adott főfuvarlevélhez, abban az esetben a Speditőrnek a CDPS súly mezőben az összes vámkezelt küldemény összsúlyát kell szerepeltetnie, illetve a súlyeltérés okánál, ha egyértelműen beazonosítható, azt is rögzítenie kell, hogy mely MRN számhoz tartozó súly változott.
Igazgatóság által záradékolt (pecsételt) FŐFUVARLEVÉL kiváltásra kerül az elektronikus engedélykéréssel (ECR).

1.2.4. Az engedélykéréssel párhuzamosan kiküldésre kerülnek a főfuvarlevél (FWB), házifuvarlevél (FHL) adatok is az Igazgatóságnak, a Kiszolgáló ügynöknek és a Légitársaságnak.
C vámstátuszú küldemények esetében ugyancsak a véglegesített adatokkal küldi ki a Speditőr a főfuvarlevél (FWB), házifuvarlevél (FHL) adatokat az Igazgatóságnak, a Kiszolgáló ügynöknek és a Légitársaságnak. Értelemszerűen ilyenkor nincs engedélyeztetés, de az Igazgatóság ezen küldeményeket is megállíthatja (ECA/DEN) szemle céljából, ha szükséges.
1.2.5. Az Igazgatóság ezt követően vagy engedélyezi (ECA/RLS) az export küldemény feladását vagy elutasítja (ECA/DIS), ha hibás az engedélykérés vagy megállítja (ECA/DEN) szemle céljából függetlenül vámstátuszuktól (C, T, X).
1.2.6. A Speditőr utolsó lépésként a küldemény összes okmányát (FŐFUVARLEVÉL, HÁZIFUVARLEVÉL, SZÁMLA stb.) e-mail-ben vagy In House rendszerén keresztül továbbítja a Speditőr partnerének.
1.2.7. Elektronikus engedélyeztetés minden árutípusnál lehetséges, az alábbi árutípusok esetében azonban a HATÓSÁGI ENGEDÉLY/IGAZOLÁS/OKMÁNY bemutatásához kötött:
  • ATA nemzetközi vámokmány fedezetével szállított áru
  • Üzemszüneti eljárásban kezelt küldemény
  • Alakiság nélküli diplomata küldemény vámmentesítési kérelme ha a főfuvarlevélen a címzett vagy feladó NEM a Nagykövetség vagy az árumegnevezés NEM "diplomatic mail"
  • NATO nemzetközi vámokmány fedezetével szállított áru
1.2.8. Alakiság nélküli export küldeménynek nincs MRN száma. Az MRN számot az Igazgatóság adja meg az export küldemény feladásának engedélyezésével.
Alakiság nélküli diplomata küldemény esetében, ha a főfuvarlevélen a címzett ÉS a feladó a Nagykövetség ÉS az árumegnevezés "diplomatic mail", abban az esetben a VÁMMENTESÍTÉSI KÉRELEM kiállítására nincs szükség.
Értelemszerűen a normál export vámkezelésben kezelt speciális HATÓSÁGI ENGEDÉLLYEL/IGAZOLÁSSAL/OKMÁNNYAL rendelkező küldemények export feladásának elektronikus engedélyeztetése a korábban már leírtak szerint normál eljárásban történik, azaz engedélykérésben kötelezően szerepeltetni kell az export vámkezelés során kapott export MRN számokat.

1.2.9.
Export főfuvarlevél adatai engedélyeztetés után már NEM módosíthatóak. Ha a Speditőr mégis módosítani szeretné az export főfuvarlevél adatait, abban az esetben a módosított főfuvarlevél adatainak küldésekor meg kell adnia a módosítás okát (ECU).  

1.3. Okmány kísért export küldemény leadása a Kiszolgáló ügynök raktárában
1.3.1.
Járat indulását megelőzően, de legkésőbb a Légitársaság által előírt idővel járat indulása előtt a Feladó vagy a Speditőr közúti fuvarozója kiszállítja a felcímkézett küldeményt a reptérre és leadja a Kiszolgáló ügynök raktárában az ÁTVÉTELI ELISMERVÉNNYEL és a BIZTONSÁGI NYILATKOZATTAL együtt, összetűzve a két nyomtatványt. Az ÁTVÉTELI ELISMERVÉNYEN szerepel a HATÓSÁGI ENGEDÉLY/IGAZOLÁS/OKMÁNY sorszáma is, amennyiben áru leadáskor ez az információ már a Speditőr rendelkezésére áll és rögzítette a FŐFUVARLEVÉLEN
1.3.2. A Kiszolgáló ügynök leméri a leadott küldeményt és az ÁTVÉTELI ELISMERVÉNYEN  átveszi a mért súllyal, illetve a BIZTONSÁGI NYILATKOZATON is lejavítja a darabszámot és súlyt, amennyiben az eltér az átvett darabszámtól és mért súlytól, majd belokálja. Ezzel párhuzamosan automatikusan egy státuszüzenet (FSU/RCS) kerül kiküldésre mind az Igazgatóság, mind a Speditőr rendszere számára, mely a küldemény tényleges darabszámát és súlyát tartalmazza.
1.3.3. Ezt követően a Speditőr az összetűzött ÁTVÉTELI ELISMERVÉNY és BIZTONSÁGI NYILATKOZAT mindkét példányát, a küldemény okmányait (FŐFUVARLEVÉL, SZÁMLA stb.) és HATÓSÁGI ENGEDÉLYÉT/IGAZOLÁSÁT/OKMÁNYÁT (ezen speciális okmányt az Igazgatóság minden esetben záradékolja az export küldemény kiléptetését követően)  is leadja a pultban, minden esetben feltüntetve ezen vámokmányokon az export küldemény főfuvarlevélszámát. 
  
FŐFUVARLEVÉL Igazgatósági példánya, HÁZIFUVARLEVÉL/HÁZI MANIFESZT, KKO okmány leadása a Kiszolgáló ügynöknek kiváltásra kerül az elektronikus adatok küldésével.
1.3.4. A Kiszolgáló ügynök összehasonlítja a FŐFUVARLEVÉLEN szereplő darabszámot és súlyt az ÁTVÉTELI ELISMERVÉNYEN szereplő átadott darabszámmal és mérlegelt súllyal.
1.3.4.1. Ha megegyeznek az adatok, abban az esetben nincs további teendő a papír okmányokkal.
1.3.4.2. Ha eltérnek az adatok, abban az esetben a Kiszolgáló ügynök egyeztet a Légitársasággal, hogy szükséges-e a FŐFUVARLEVÉL súlyának módosítása és feladható-e fuvarozásra. Ha módosítani kell a súlyt a FŐFUVARLEVÉLEN, abban az esetben vagy nyomtat egy új FŐFUVARLEVÉL szettet a Speditőr vagy kézzel lejavítja és záradékolja rajta a súlyt, majd újraküldi a főfuvarlevél (FWB) adatot a javított súllyal és/vagy darabszámmal.

1.4. Okmány kísért export küldemény sorsának nyomon követése
A Kiszolgáló ügynök csak C vámstátuszú vagy engedélyezett (elektronikusan vagy papíron) X és T vámstátuszú küldeményeket manifesztálhat fel export járatra.
Mind a küldemény manifesztálásáról (FSU/MAN), mind az export járat elindulásáról (FSU/DEP) vagy az export küldemény járatról történő lemaradásáról (FSU/DIS) elektronikus értesítést kap a Speditőr a Kiszolgáló ügynöktől, hogy intézkedhessen, ha szükséges.

1.5. Okmány kísért eFreight (EAP) küldemény kiléptetésének igazolása
Az export küldemény kiléptetésének igazolásaképpen az export vámkezelést végző gazdálkodó elektronikusan megkapja a visszaigazolást, mellyel ellenőrizhető és igazolható hatósági vizsgálat esetén a küldemény kiléptetése (Közösségi jogszabály, Vámkódex végrehajtási rendelet 796E cikk). Ha a hatósági ellenőrzés során mégis szükség van a záradékolt KKO okmányra, abban az esetben a Reptéri Igazgatóság ezt utólagosan is kiállítja a gazdálkodó írásbeli kérelme alapján.


2. EXPORT VÁMKEZELÉST A SPEDITŐR VÉGZI
2.1. Okmány kísért export küldemény beszállítása, mérlegelése és okmányolása
2.1.1.
A Speditőr vagy a Feladó beszállítja az export küldeményt a Feladó raktárából a Speditőr raktárába és lemérlegeli.
2.1.2.A Speditőr a Feladótól megkapja e-mail-ben a feladásra kerülő export küldemény adatait (darabszám, súly, dimenziók stb.), a KERESKEDELMI SZÁMLA MÁSOLATÁT és HATÓSÁGI ENGEDÉLYÉT/IGAZOLÁSÁT/OKMÁNYÁT (pl: származási igazolás, engedélyek stb), ha vannak.  
2.1.3. Összehasonlítja a kapott darabszám és súly adatokat a raktárába belokált átvett darabszámmal és mért súllyal.
2.1.4.
Súlyeltérés esetén nyilatkoztatja a Feladót, hogy mi a súlyeltérés oka, és szükséges-e a KERESKEDELMI SZÁMLA cseréje.
2.1.5. A végleges adatok alapján elvégzi a küldemény export vámkezelését elektronikusan.

Ettől a ponttól az export küldemény kezelése megegyezik az 1.2., 1.3., 1.4. és 1.5. pontokban leírtaknak.


3. HATÓSÁGI ENGEDÉLY/IGAZOLÁS/OKMÁNY ZÁRADÉKOLTATÁSA
A speciális küldeményekhez tartozó HATÓSÁGI ENGEDÉLY/IGAZOLÁS/OKMÁNY egyik példányának záradékolása az export vámkezeléskor történik és visszaadásra kerül a Speditőr számára. Ez a példány kíséri az árut.
A másik példányt a Kiszolgáló ügynök adja le az Igazgatóságnak a KILÉPTETÉSI JEGYZÉKKEL együtt és az export küldemény kiléptetésekor történik a záradékolása, majd visszaadásra kerül a Kiszolgáló ügynöknek.
3.1. Kivételek:
3.1.1. VÁMMENTESÍTÉSI KÉRELEM: kizárólag abban az esetben szükséges vámmentesítési kérelem bemutatása, ha a főfuvarlevélen a feladó vagy a címzett NEM a Nagykövetség vagy az árumegnevezés NEM "diplomatic mail". Ebben az esetben a VÁMMENTESÍTÉSI KÉRELMET a Speditőrnek kell bemutatni az export feladás engedélyeztetésekor 2 példányban, melyeket záradékol az Igazgatóság és 1 példányt visszaad a Speditőrnek megőrzésre. Ezt a későbbiekben NEM kell többször leadni az Igazgatóságnak záradékolásra.
3.1.2. ÜZEMSZÜNETI ELJÁRÁS SORÁN KIÁLLÍTOTT KKO OKMÁNY: az üzemszüneti eljárásban kiállított KKO okmányt export feladás engedélyeztetéskor be kell mutatni az Igazgatóságnak, aki ezt követően visszaadja a KKO okmányt a Speditőrnek. Az áru okmányaival együtt ezen KKO okmányt is le kell adni a Kiszolgáló ügynök számára, aki a kiléptetéshez bemutatja azt az Igazgatóságnak, és a záradékolt példányt ezt követően visszakapja.


4. VEGYES VÁMSZÁRMAZÁSI KÓDÚ EXPORT KÜLDEMÉNYEK FŐFUVARLEVELÉNEK KITÖLTÉSE
Ha a gyűjtős export küldeményben a küldemény vámszármazási kódja házifuvarlevél szinten eltér egymástól, abban az esetben az eljárás a következő.
A főfuvarlevélen mindig a legerősebb vámszármazási kódnak kell szerepelnie az SCI mezőben!
Vámszármazási kódok prioritási sorrendben:
  • T1 vagy TD
  • X
  • C
Emellett a főfuvarlevél "Handling information" rovatában fel kell tüntetni az adott export gyűjtő küldeményben szereplő különböző vámszármazási kódokat és az adott kódhoz tartozó részküldemény darabszámát és súlyát.

5. Árutovábbítás NAV 1. sz Repülőtéri Igazgatóságához

 

Árutovábbítás vámeljárás keretében szállított áruk feladás engedélyezését a gazdálkodók a küldemény vám elé állításával (érkeztetéssel) párhuzamosan, vagy az érkeztetést követően kérhetik. Előbbiek alól kivételt képezhetnek azok a szállítmányok melyeknél e-freight tag gazdálkodó kezelésében lévő küldemény repülőtéri érkeztetésére normál eljárásban kerül sor. Ebben az esetben az áru feladás engedélyezése az azonosítószám (MRN) megadásával már a küldemény repülőtérre történő megérkezése előtt un. „okmány bemutatás szükséges” elektronikus engedéllyel kérhető.  Fontos, hogy amennyiben árutovábbítás vámeljárás során a NAV 1. sz Repülőtéri Igazgatósága normál eljárásban rendeltetési vámhivatali szerepkört tölt be, (a küldeményt nem engedélyezett címzett érkezteti!) az árufeladás engedélyezéshez – érkezési értesítés rögzítéséhez - a továbbítási kísérőokmány és mellékleteinek, a küldemény, valamint egy, az Igazgatóság felügyelete alatt működtetett átmeneti megőrzési raktárengedélyes által kibocsátott, a szóban forgó áru befogadására irányuló nyilatkozat Igazgatóság részére történő bemutatása szükséges! Majd ezt követően az árutovábbítási eljárás lezárására a küldemény betárolása után, az átmeneti megőrzési raktárengedélyes által kibocsátott betárolási/ áruátvételi bizonylat benyújtását követően kerülhet sor.

 

 

Eljárás a rendeltetési hivatalnál:

 

Árutovábbítás befejezése normál eljárásban

 

A rendeltetési hivatal az átadott árutovábbítási okmányok alapján megállapítja illetékességét az árutovábbítás befejezésére vonatkozóan. A vámhivatal a szállítmány megérkezését követően az ügyfél által benyújtott TrKO alapján IE 006 Megérkezési értesítés üzenetet küld az indító hivatalnak. A kísérő okmányon útközben rögzített szállítás alatt történt, illetőleg rendkívüli eseményeket szintén az érkezési értesítés bejegyzésekor kell a rendszerbe felrögzíteni. Ezt követően a rendeltetési hivatal ellenőrzésének eredményéről IE018 üzenetet küld az indító hivatalnak.

 

 

 

Az engedélyezett címzett eljárása (egyszerűsített eljárás)

 

Az indító hivatal által az NCTS-ben indított árutovábbítások adatai a szállítmánynak az engedélyezett címzett telephelyére történt megérkezése előtt már a rendeltetési hivatal rendelkezésére állnak. Közösségi árutovábbítási eljárás során az engedélyezett címzetti jogosítvánnyal rendelkező gazdálkodó a telephelyére fizikailag megérkezett szállítmány érkeztetését elvégezheti, függetlenül attól, hogy a továbbítási, illetve fuvarokmányokon az engedélyezett telephely címzettként feltüntetésre került-e.

 

A szállítmány megérkezését követően az ügyfél által küldött IE007 Érkezési bejelentés üzenet alapján a rendeltetési hivatal IE006 Megérkezési értesítés üzenetet küld az indító hivatalnak. Ezt követően a rendeltetési hivatal IE043 Kirakodási engedély üzenetet küld az engedélyezett címzettnek. Ez az üzenet tartalmazza az árunyilatkozat adatait is. Az engedélyezett címzett kizárólag ezen üzenet kézhezvételét követően kezdheti meg a szállítóeszköz kirakását. Az engedélyezett címzett saját vizsgálatának eredményét IE044 Kirakodási megjegyzés üzenettel közli a rendeltetési hivatallal.

 

Amennyiben az árutovábbítási eljárás befejeződött, a rendeltetési hivatal ellenőrzésének eredményéről IE018 üzenetet küld az indító hivatalnak, valamint IE025 árufelszabadítási értesítés üzenetet küld az engedélyezett címzett részére. Fenti kötelezettségből kifolyólag az engedélyezett címzett 5 napon belül köteles a Kirakodási megjegyzések beküldésére. Az engedélyezett címzettnek az engedélyében meghatározott időpontig kell kérnie a megérkeztetett szállítmányok további vámkezeltetését vagy okmányszerűen igazolni az áruk közösségi jellegét.               


6. ÜZEMSZÜNETI ELJÁRÁS
Az üzemszüneti eljárást minden esetben a CCS Hungary hirdeti meg körlevél kiküldésével. Az üzemszüneti eljárás kihirdetésével a régi technológiai eljárásnak megfelelően mindent papíron kell benyújtani az Igazgatóság felé.
Rendszerhibát a 06-20/4115804-es telefonszámon lehet bejelenteni 7 nap/24 órában a CCS Hungary ügyeleten!



{jcomments on}
 
copyright 2009 (c) CCS Hungary Aircargo Ltd.
H2724 Újlengyel, József Attila utca 12., email: sales()ccs.hu
Figyelem, a weboldal Joomla alapú és sütiket is használ!